big magic zelfhulpboeken.com

Big Magic, zelfhulpboek voor een creatief leven

Misschien ken je haar meest bekende roman Eten, bidden, beminnen. Of wellicht heb je de verfilming gezien met Julia Roberts en Javier Bardem in de hoofdrol. Zowel het boek als de film waren met name in Amerika razend populair. Dit jaar kwam Elizabeth Gilbert met een heel ander boek. Een zelfhulpboek over creativiteit. Big Magic luidt de titel, met als ondertitel: ‘De kunst van creatief leven.’

big magic zelfhulpboeken.comHet boek komt regelmatig voorbij op sociale media. De website Frankwatching kwam met een blog en Correspondent Zelfverbetering Ernst-Jan Pfauth interviewde Gilbert tijdens een ontbijtje voor De Correspondent. Haar TED praatjes circuleren al enige tijd op het internet.

Aan de kaft kan het niet liggen. De kleuren spatten er vanaf en dat maakt het – in elk geval voor mij – onmogelijk om er achteloos voorbij te lopen. Hoe zit het met het binnenwerk?

Big Magic, de kunst van creatief leven – paperback

Big Magic zweeft rond, tot het jou vindt

Stel je voor dat ideeën rondzweven op zoek naar de juiste persoon om ze ten uitvoer te brengen. Dat betekent iets paradoxaals. Het betekent dat jij – als het idee jou heeft uitgekozen – direct verantwoordelijk bent om er iets mee te doen. En tegelijkertijd mag je er van uitgaan dat het idee vanzelf bij iemand anders aanklopt, wanneer je er niets mee doet. Je bent verantwoordelijk en ook weer niet omdat het idee niet afhankelijk is van jou. Jij bent eerder afhankelijk van het idee. Voor Gilbert is dit een heilig geloof, maar ook als je niet in zoiets gelooft is het een interessante gedachte om mee te experimenteren.

Big Magic rekent af met zware verhalen

Big Magic geeft een luchtige kijk op creativiteit. Het rekent af met diep verankerde verhalen over creativiteit zoals de gekwelde kunstenaar.

Al te veel creatieve mensen hebben geleerd om plezier te wantrouwen en denken dat ze het van de worsteling moeten hebben. Al te veel kunstenaars denken nog steeds dat lijden de enige echt authentieke emotionele ervaring is. Deze duistere gedachte kunnen ze overal opgepikt hebben; het is een algemeen geldende overtuiging in de westerse wereld (…)

Het rekent af met het idee dat je werk je kind is.

Als je echt denkt dat je werk je kind is, dan krijg je het (…) zwaar als iemand je kind bekritiseert of corrigeert, of als iemand oppert dat je je kind misschien maar helemaal moet veranderen, of zelfs probeert om je kind op de vrije markt te kopen of te verkopen. Het kan zijn dat je niet in staat bent je werk de wereld in te sturen of aan wie dan ook te laten zien, want hoe moet dat arme weerloze kind in leven blijven als jij niet in de buurt bent om het te verzorgen?

Het rekent af met het idee dat je toestemming nodig hebt van wie dan ook om een creatief leven te leiden.

Voor jezelf als creatief mens opkomen begint met hardop je doelstellingen uitspreken. De meeste dingen zijn al een keer eerder gedaan, maar niet door jou. Zodra je je eigen expressie en passie in een idee steekt, wordt dat idee van jou. Als je dicht bij jezelf en dus authentiek blijft, zal het origineel overkomen.

Het rekent af met het idee dat je een opleiding gevolgd moet hebben bij een belangrijk instituut.

In plaats van geld te lenen om een kunstopleiding te kunnen volgen, moet je misschien wat dieper de wereld ingaan en die met wat meer moed proberen te verkennen. Wil je les krijgen van de grote leermeesters? Die kun je overal vinden. In de boekenkasten van de lokale bibliotheek, op internet.

Oké. Nu we hebben afgerekend met al deze verhalen, wat staat ons te doen als we een creatief leven willen leiden?

Big Magic vergt moed en vertrouwen

Creatief leven betekent op jacht gaan naar de schatten die in je verborgen liggen en de moed hebben om ermee naar buiten te treden.

Als je niet kunt leren om je angst gewoon gezellig met je mee te laten reizen, dan zul je nooit naar een interessante bestemming toe kunnen gaan of iets interessants kunnen doen.

Big Magic vraagt om plezier

Doe iets omdat het je nu al wat oplevert, niet om wat het je in de toekomst misschien gaat opleveren.

Stop met klagen als je het gevoel hebt dat je het voor niets doet. Doe het omdat je het wil doen en om geen andere reden. Probeer te zeggen: ‘Ik geniet van mijn creativiteit’.

Big Magic ontstaat uit nieuwsgierigheid

Ik geloof er niet in dat je tegen mensen moet zeggen: ‘Je hoeft alleen je passie maar te volgen, dan komt alles goed.’ (…) Volgens mij is nieuwsgierigheid de sleutel. (…) Passie kan soms intimiderend ver buiten je bereik voelen – een torenhoge vlam ergens in de verte, alleen toegankelijk voor genieën en voor hen die God gunstig gezind is. Maar nieuwsgierigheid is een mildere, stillere, meer uitnodigende en meer democratische entiteit. Bij nieuwsgierigheid staat er ook veel minder op het spel dan bij passie. (…) Nieuwsgierigheid stelt je zelfs maar een enkele eenvoudige vraag: ‘Is er iets waarin je geïnteresseerd bent?’ (…) Kijk maar waar de nieuwsgierigheid je vervolgens naartoe brengt. En volg dan de volgende aanwijzing, en de volgende, en de volgende.

Big Magic vooronderstelt volharding

Gilbert legde toen ze 16 was een gelofte af. Ze zou schrijver worden. Aan die gelofte heeft ze zich altijd gehouden. Het is nooit te laat voor zo’n gelofte maar er is volharding voor nodig.

(…) Al die jaren dat ik ijverig voort ploeterde, zowel met mijn baantjes als met mijn schrijfwerk, wist ik dat er nooit enige garantie was dat dit een succes zou worden. (…) Ik wist dat conventioneel succes van drie factoren afhangt – talent, mazzel en discipline – en ik wist dat ik over twee van die drie dingen niets te zeggen had. Het enige waar ik zelf iets over te zeggen had was mijn discipline. Toen ik dat eenmaal inzag, leek het me maar het beste om keihard te werken. Dat was mijn enige troef, dus speelde ik die uit ook.

Naast het schrijven had Gilbert lange tijd een baan. Van je creativiteit eisen dat je ervan kunt leven werkt averechts. Probeer ook vooral niet te lang stil te staan bij mislukkingen. Ga gewoon door, blijf in beweging.

Big Magic wil gezien worden

De laatste, en soms moeilijkste, daad van creatief vertrouwen bestaat erin dat je je werk, als het eenmaal af is, aan de wereld moet presenteren.

Tot slot pleit Gilbert ervoor dat je jouw creatieve werk aan de wereld presenteert. Je presenteert het aan de wereld zonder te verwachten dat het een succes wordt, want succes heb je niet in de hand. Het is de laatste stap die nodig is om je creatieve werk serieus te nemen en ruimte te maken voor een volgend creatief project.

Elizabeth Gilbert is bevriend met schrijfster Brené Brown die populaire boeken schreef over moed, kwetsbaarheid en imperfectie. Er zijn duidelijk parallellen met het werk van Brown. Hoewel Big Magic niet zal verschijnen in mijn top 10 van beste zelfhulpboeken, kan het je net even dat duwtje in de rug geven dat je nodig hebt om je creatieve leven op te frissen.

Big Magic, de kunst van creatief leven – paperback

Noortje van Deursen (1976) coacht individuen en teams en is een groot zelfhulpboekenfan.